Ove Nordqvist

  • Förvaltningskoordination (sept 2014-     )
  • Newsec Asset Management (5 år)
  • Fasticon (2,5 år)
  • Keops (0,5 år)
  • TryggHansaSPP / Aberdeen Property Investors (14 år)
  • Ekonomisk Fastighetsplanering EKF (1986) (6 år)
Utbildningar:
IFL Företagsledning
Fastighetsföretagets ekonomi (KTH)
Fastighetsmäklare
Husbyggnadsingenjör
Andra uppdrag:
Ordförande i Aff:s Utbildningsråd
Yrkeserfarenhet:
Senior Konsult
Chef Affärs- & Verksamhetsutveckling
Chef Asset Management
Förvaltningschef Sverige
Förvaltningschef Stockholm
Fastighetsförvaltare

Mitt yrkesliv
Jag började som förvaltarassistent 1986 i ett litet förvaltningsbolag som hette EKF. Där arbetade jag i 6 år och fick prova på en massa roller såsom, fastighetsförvaltare, enklare byggledning, uthyrare, dataansvarig, sitta i felanmälan, etc. EKF förvaltade åt mindre fastighetsägare och några BRFer. Mycket lärorikt. 1992 anställdes jag som fastighetsförvaltare på TryggHansa-SPP, förvaltade både bostäder och kontorshus på östermalm/city i Stockholm. 1994 gick TryggHansa och SPP (nu mera Alecta) isär. Jag valde SPP och då var min inriktning kontorshus.

1996 blev jag chef för de kommersiella fastigheterna på SPP. 1998 lade SPP ut sin fastighetsavdelning i ett bolag som döptes till Celexa Fastighetskapital. Bolaget skulle växa inom extern förvaltning, vilket man gjorde. 2001 såldes Celexa till Aberdeen och det året blev jag ansvarig för fastighetsförvaltningen i Sverige. Efter 5 år som sverigechef och totalt 14 år i samma anställning var det dags att göra något annat.

2009 började jag på KeoSve (Keops). KeoSve skulle vara en asset manager åt klienter och min roll skulle vara att köpa upp och ansvara för förvaltningen. Keops valde efter någon månad in i min anställning att köpa bolaget. Då valde jag att kontakta Fasticon med en idé. Jag tyckte att det saknades på marknaden någon som satt i mellan Beställare (Fastighetsägare) och Entreprenören. Jag kallade den tjänsten för Förvaltningskoordination. Jag blev partner på Fasticon och började där hösten 2006. Jag var med och startade Fasticon Kompetens, sålde tjänsten Förvaltningskoordination till Keops och Alecta samt gjorde några upphandlingar åt flera utländska köpare av fastigheter.

2009 hörde Newsec Asset Management av sig och erbjöd mig att ansvara för deras Affärs- och Verksamhetsutveckling. Där ansvarade jag för bolagets processer och rutiner samt medarbetarnas utveckling, som t ex att starta ett antal forum med olika inriktning där alla delade med sig av sin kunskap. 2014 och efter 5 år på Newsec så ville jag prova på något innan det var försent. Starta eget. Sedan hösten 2014 så driver jag Förvaltningskoordination AB.

2011 började jag föreläsa på BFAB om förvaltarollen, vilket jag gör fortfarande. Föreläser också sen något år på Folkuniversitetet och KTH i samma ämne. Väldigt roligt.

Är sedan 2014 ordförande i Aff:s Utbildningsråd som Auktoriserar Fastighetsförvaltare. Våren 2016 kommer vi att utse Årets Fastighetsförvaltare Bostäder & Årets Fastighetsförvaltare Kommersiellt. Läs mer här.

I alla roller och bolag jag arbetat i, så har mitt fokus och STORA intresse varit fastighetsförvaltning och hur detta hela tiden måste och kan bli bättre. Ständigt ifrågasätta (vilket alla kanske inte tyckt varit kul) varför vi gör på detta sätt? Och det är den samlade kunskapen under 29 år som jag nu försöker hjälpa olika bolag att utvecklas. Men inte som någon Messerschmitt utan som en Katalysator tillsammans med bolagets ledning och medarbetare samt med 100% diskretion. Diskretion är självklart. Jag nämner INTE för någon vad en medarbetare har sagt i en intervju eller vad ett bolag kan ha för problem på marknaden.

Jag har haft förmånen att få arbeta med hundratals engagerade medarbetare samt någon jobbig också.
Men
Utan bra ledare så utvecklas man inte. Jag har haft en otrolig tur att få arbeta nära flera bra ledare som har vågat satsa på mig och min idéer. Och för det är jag evigt tacksam.

Hoppas vi syns eller hörs 🙂

Ove